כתיבת צללים / ספרות צללים

מי צריך סופר צללים?


באמת, מי צריך סופר צללים? בעצם כל מי שיש לו מסר, סיפור, רעיון, חוויה מכוננת, רומן בלתי אפוי, סקיצה שחסר לה גימור. וגם: פוליטיקאים שהגיעו לראש הפירמידה, תעשיינים או מייסדי אימפריות קטנות וגדולות, שחקנים ויוצרים בתחומים שונים, אנשי אקדמיה, פסיכולוגים ורופאים שחקרו והמציאו, מאמנים ואנשים כמוני וכמוכם.

כל אלה יכולים להיעזר בסופר צללים.

כפי שישכרו את שירותיו של עורך-דין כדי שייצג אותם בערכאות משפטיות, יעסיקו כותב נאומים שיעביר את המסר שלהם באופן הברור ביותר, ופרסומאי כדי לקרב את המוצר שלהם אל הלקוחות - כך יפנו אל סופר צללים שיכתוב עבורם את הספר שלהם.

סופר צללים מיומן ידע להקשיב ולשאול, לפעמים להציע, ודרך הדיאלוג המפרה הזה יוארו גם הפרטים הקטנים ועוד פינות נשכחות, ולא פעם הם שיעניקו לספר את החיוּת, ההומור והעניין.

הספר יכול להתגבש לכלל יצירה ספרותית שמתפתחת מתוך שיתוף פעולה והפריה הדדית בין מזמין העבודה לבין סופר הצללים, או לפרוש ביוגרפיה אישית, מפעל חיים, פרשייה מסוימת שתובא לידיעת הקוראים ללא סילופים שהדביקה לה התקשורת, סיפור משפחתי יוצא דופן, תיאוריה או שיטה ייחודית.

הספר שיֵצא לאור בסופו של דבר יישא בדרך כלל את שמו של מזמין העבודה, אלא אם כן יבחר לציין גם את שמו של סופר הצללים. אין כאן הולכת שולל של הקורא. תוכן הספר יהיה נאמן לאדם ששכר את שירותיו של הסופר. סופר הצללים רק יעביר את המילים שבעל-פה אל הכתב, בסגנון ובאיכות שיעוררו עניין ויגרמו לאנשים לקרוא את הספר מתחילתו ועד סופו. הספר יעבור עריכה ולא תודפס בו מילה שלא קיבלה את אישורו של מזמין העבודה.

גם אוטוביוגרפיות של אנשים פרטיים, המיועדות על-פי רוב לתפוצה מוגבלת במשפחה ובסביבה הקרובה, נכתבות לא פעם על-ידי סופרי צללים. אחד ההבדלים היסודיים בין ספר ביוגרפיה כזה לבין ספרות הצללים הקלאסית, הוא בהתמקדות. האוטוביוגרפיה המיועדת לתפוצה מוגבלת תתעכב גם על פרטים שוליים בחייו של האדם, שעבור מכריו ומשפחתו יש להם חשיבות רבה. מי שפונה לסופר צללים מתוך תקווה להגיע עם הספר שייוולד אל הקהל הרחב ואל מדפיהן של חנויות הספרים, יתמקד בחומרים שעשויים לעניין גם אנשים מחוץ למעגלים הקרובים לו. סופר הצללים יתחשב בכך בבחירת אופי הכתיבה.