מהן האפשרויות העומדות בפני כותבים שיצירתם נדחתה על-ידי הוצאות הספרים הגדולות

דרכו של כותב אנונימי אל אחת מהוצאות הספרים הגדולות היא דרך חתחתים. רוב ההולכים בה אינם מגיעים אל יעדם וניגפים בתשובות שליליות. לעתים משום שכתב-היד שלהם לא מספיק טוב, לא מתאים או לא מספיק מסחרי, ולא פעם זה עניין של חוסר מזל. כעת נותרו לאותם נושרים כמה אפשרויות:

1. להעביר את הטקסט לעיבוד ולעריכה שישביחו אותו, ואז לצאת לסיבוב נוסף של "אודישנים" בהוצאות הספרים

היתרון  יש סיכוי, וכבר היו דברים מעולם, שבמתכונתו החדשה יזכה כתב-היד להתקבל באחת מהוצאות הספרים הגדולות, שלכוחן השיווקי קשה למצוא תחליף.

החיסרון – אין חיסרון, כי כתב-היד הערוך על-ידי עורך שבחר הכותב, ישמש אותו בכל מסלול שיבחר בו: הוצאת ספרים קטנה או בינונית (אפשרות 2), או הוצאה עצמית (אפשרות 3), ועלות העריכה תופחת מהעלות הכוללת של הפקת הספר.

2. להוציא את הספר לאור בהוצאת ספרים קטנה או בינונית, במימון חלקי או מלא של הכותב

היתרון אם בחרת בהוצאת ספרים רצינית, היא לבטח תספק את כל שירותי ההפקה: עריכה ראויה, ניקוד, גרפיקה, הדפסה, כריכה, הפצה, הצגת הספר בשבוע הספר העברי, אפשרות למכור אותו באתר ההוצאה, ולעתים יחסי ציבור.

החסרונות יש קושי לברר האם הוצאת הספרים אמינה ורצינית ומעסיקה אנשי מקצוע ראויים.  מערך ההפצה לא יהיה חזק ואפקטיבי כמו זה של הוצאות הספרים הגדולות.

3. הוצאה עצמית

היתרונות – כותב בעל יוזמה ומוטיבציה, ורצוי גם אמצעים, יוכל לדאוג להעניק לספרו אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, ואם יהיה נחוש ויצירתי יוכל גם לתרום רבות לשיווק ולהפצה.

החיסרון עקב חוסר ניסיון או נטייה לחסוך בעלויות, עלול כתב-יד שלא טופל על-ידי אנשי מקצוע טובים, להפוך לספר בלתי ראוי לקריאה (אותיות לא נעימות לעין, עיצוב מטריד, עריכה גרועה, שגיאות מרובות). במקרה כזה, לא משנה כמה יתאמצו הכותב או מישהו מטעמו בשיווק ובהפצה בחנויות הספרים הפיזיות והמקוונות, הספר הזה לא יגיע רחוק.

4. פרסום של הטקסט הגולמי, כפי שהוא וללא עריכה, באתרים שונים באינטרנט

היתרונות – אין עלויות (וגם לא רווחים). נפתחת אפשרות לקבלת משוב בזמן אמת, לפעמים עוד במהלך הכתיבה, ויש בכך עידוד וסיפוק (בדרך כלל יוכל הכותב למחוק תגובות שאינן לרוחו). יתרון נוסף: פרסום כזה אפשרי גם עבור כותבים בינוניים ומטה, או כאלה שכתבו לקהל ייעודי מצומצם, ויכול לאפשר להם למצוא קוראים אוהדים.

החסרונות כותב שהשקיע שעות וימים, חודשים ואולי שנים בכתיבת יצירתו, בעיקר אם מדובר ברומן או בספר עיוני או מקצועי רחב-יריעה, יתקשה למצוא באינטרנט קהל קוראים שיתעמקו בטקסט שלו מתחילתו עד סופו, מול המסך. היעדר העריכה יהיה בעוכריו. חיסרון נוסף: קשה להשוות את המשובים ברשת, גם אם הם נעימים, לתחושתך כאשר הספר בידיך, מדיף את הריחות הטריים של הנייר, הצבעים והדבק, ואתה נהנה מהידיעה שהוא שוכן בספריותיהם של מכריך ואוהביך וכמובן זרים גמורים. חסרה גם ההתרגשות למצוא אותו פיזית מוצג בחנויות הספרים.

5. ספר דיגיטלי

היתרונות – חיסכון בשלב ההדפסה, וכן בנייר ובמקום האחסון של הספרים. אין צורך להסתכן בהדפסת עותקים מיותרים. כותב בעל יוזמה ויצירתיות חופשי לצאת במסע פרסום ושיווק לספרו, באופן עצמאי.

החסרונות – רוב הקוראים עדיין מעדיפים את הספר הפיזי. סביר שאיש לא יגיע לספר הדיגיטלי שלך "במקרה", כפי שהוא עשוי להגיע אל ספרים חדשים המוצגים בחנויות הספרים הפיזיות. נראה שהספר הדיגיטלי שתעביר למכריך בלחיצת מקלדת, לא יעניק לך אותו סיפוק שבהגשת ספר פיזי. 

6. ויתור על השוק המקומי ותרגום כתב היד ישירות לאנגלית (או לכל שפה אחרת), להפצה כספר דיגיטלי באמזון
היתרון – פתיחת צוהר לשוק גדול מאוד, תוך הסתייעות במומחים לקידום מכירות באמזון.
החסרונות – תרגום איכותי ועריכת תרגום יכניסו אותך להוצאה כספית משמעותית. חלק מהמומחים לקידום ינסו לשכנע אותך שההוצאה הזו מיותרת, די אם תעביר את הטקסט בתרגום של גוגל, ואולי בעוד תוכנת תרגום, תעבור על זה לבדוק אם אין טעויות בולטות, והרי לך תרגום. אל תאמין להם! זו אחיזת עיניים.