מסלולי הפצה ושיווק מחוץ לקופסה

השאיפה של כל כותב היא להגיע אל קוראים רבים ככל האפשר. הדרך הנוחה וגם האפקטיבית ביותר למכור ספרים, היא עדיין בחנויות הספרים. רצוי דרך הוצאת ספרים גדולה בעלת מערך הפצה חזק ויעיל, ומוטב שזה יקרה במקביל ליחסי ציבור אגרסיביים.
זוהי דרך המלך, אבל מעטים הם ההולכים בה ורואים טוב. גם הנתח העצום שלוקחים הרשתות והמפיץ מרתיע רבים, כאשר הם מבינים שיישאר בידם רק חלק מזערי מעלות הספר לצרכן. כך יצירות שראוי כל כך שיגיעו אל קהל רחב ככל האפשר, שוקעות אחרי שסביבתו הקרובה של הכותב קיבלה או רכשה את הספר (ולפעמים גם כמה קוראים אקראיים), ואינן מגיעות כלל אל הקורא הפוטנציאלי שלהן.
כדאי להכיר דרכים נוספות שעשויות להתאים לכותבים שספרם הגיע רק לחלק מחנויות הספרים שפועלות בארץ, לאלה שחיי המדף של ספרם היו קצרים במיוחד, ובעיקר לכותבים שבחרו במסלול עצמאי: ליקטו את אנשי המקצוע והפיקו את ספרם בהוצאה עצמית.
להלן כמה דרכים חלופיות לשיווק ולהפצה:

הרצאות

למי זה מתאים? לכותבים שמרגישים נוח לעמוד ולהרצות מול קהל ועושים זאת היטב.
נושא ההרצאה יהיה מותאם לדברים שבהם עוסק הספר ולקהל שהנושא הזה עשוי לעניין אותו. הַדגשים יכולים להשתנות בהתאם לקהל. הרצאות כאלה מאפשרות לכותב להתוודע אל עוד ועוד קוראים פוטנציאליים ולעורר בהם סקרנות ועניין בספרו. בסוף האירוע ניתן למכור את הספרים. אם הרוכשים יתלהבו – הם יספרו לחברים שלהם ויתניעו את אפקט ה"מפה לאוזן".
חיסרון: גם הרצאות צריך לשווק. הן אינן באות לבד.
יתרון חשוב: מי שיקנה את הספר יעשה זאת למען עצמו, מתוך סקרנות, ולא מטעמי נימוס, כפי שקורה לא אחת באירועי השקה לספר.

מימון המונים

למי זה מתאים? לכותבים שסיימו את מלאכת הכתיבה והחליטו להוציא את הספר לאור בהפקה עצמית או באמצעות הוצאת ספרים שדורשת מהם את מימון ההפקה.
לפני שאתם מחליטים ומתחילים, ראו פרויקטים דומים באתר כמו מימונה (www.mimoona.co.il) או הדסטארט (www.headstart.co.il), כדי ללמוד את המתכונת, ובררו מהו בדיוק הסכום הנחוץ לכם לעריכת הספר, לעיצוב, להגהות ולהדפסה. אל תשכחו את חלקו של האתר המגייס.
יתרון: אם תצליחו לגייס את כל הסכום שקבעתם כיעד, תזכו לא רק למימון הספר, אלא גם לקוראים ראשונים – אלה שתמכו בפרויקט ויקבלו תמורת תמיכתם את הספר (או ההרצאה עליו או בתחום אחר שאתם מומחים בו, כל מה שתוכלו לתת תמורת התמיכה, כיד הדמיון).
חיסרון: אם לא תדחפו את זה שוב ושוב (וכל פעם קצת אחרת) דרך אתרים חברתיים, אנשים לא ייחשפו לפרויקט וסביר שזה לא יתרומם ולא יגיע לסכום היעד

פרסום בפייסבוק

למי זה מתאים? לכותבים שכבר יש להם ניסיון מסוים בפייסבוק.
כדי להגיע לפרסום אפקטיבי בפייסבוק, מבלי לגלוש לפרסום ממומן שאנשים עלולים לפרש כספאם או כפרסומת מעצבנת, כדאי שתיצמדו לכמה כללים:
  1. אם עדיין אין לכם, דאגו לבנות רשימת חברים גדולה (כמה אלפים).
  2. פרסמו תכנים – פיקנטריות מתוך הספר שלכם או מנהמת מקלדתכם – שיתנו משהו לחברי הפייסבוק שלכם: עניין, מידע, הנאה, צחוק. משהו.
  3. היזהרו מפרסומת בוטה, ישירה ורציפה מדי לספר שלכם. פרסומיוּת יתר תעורר אנטגוניזם.
  4. השקיעו זמן בחברי הפייסבוק שלכם. פרגנו להם על מה שכתבו, בלייק או בתגובה, אפילו בהשתתפות בדיון שהעלו. ברכו אותם ביום ההולדת שלהם.
  5. אחרי כל אלה (ולא לפני!) גם תוכלו לעניין אותם בפרויקט מימון המונים שלכם להפקת הספר, או ברכישת הספר שלכם.
החיסרון העיקרי: מי שעד עתה לא נכנס לפייסבוק יידרש לעבודה רבה, אולי רבה מדי, כדי ליהנות מיתרונותיו.
היתרון: אפשר להישאר בבית, מאחורי המקלדת.

אפשרויות נוספות
מכירה לוועדי עובדים ולארגונים, וכאן כל קשר עשוי להועיל. יש יתרון לספר שמדבר על נושא קרוב לארגון, או לחלופין – ספר מתנה מובהק. אפשרות אחרת היא הפצה של הספר בחנויות ספרים מקוונות, גם במתכונת דיגיטלית. המסלול אפשרי גם בהוצאה עצמית. החיסרון: שוק הספרים הדיגיטליים בישראל עדיין לא ממש המריא. אפשר להקים אתר שיביא המלצות וטעימות מהספר ויאפשר את רכישתו.