חולות של תקווה ||| יעקב (מולועלם) סמואל

סיפור מסעם של יהודי אתיופיה לירושלים הנכספת, שהחל בצעידה רגלית מאתיופיה לסודן, בקבוצות מובלות על-ידי מדריכים. רבים לא שרדו את הדרך הקשה הזאת, בה היו נתונים לחסדי המדבר וכנופיות אלימות של גנבים. יעקב היה נער בן ארבע-עשרה וחצי כאשר יצא לדרך הזאת. 

מתוך ההקדמה לספר:
השאיפה להגיע לירושלים אשר בציון היא חלום עתיק של יהודי אתיופיה, שהונחל והועבר מדור לדור. אבותינו האמינו שיום אחד יגיע המועד הנכון לעלות לירושלים. ואכן, בין השנים 1970-1985, כ-20 אלף איש ואישה מקרב הקהילה היהודית עזבו את בתיהם שבאתיופיה בחופזה ובסודיות מוחלטת והחלו לצעוד במסלול קשה ורצוף תלאות לעבר סודן, ארץ זרה ועוינת לישראל. הם חצו ברגל אזורים לא מוכרים להם ונעו באינספור מסלולים בתוואי קרקע קשים למעבר, חצו שרשרות הרים, צעדו במדבריות והתמודדו עם נהרות גועשים ויערות סבוכים. 

בדרך הותקפו על-ידי שודדי דרכים וסבלו מרעב ומצמא, ממחלות וממוות. המסע הרגלי ארך שישה עד שמונה שבועות, אך לפעמים נמשך שנה ואף יותר.

בקצה מסעם המפרך לא חיכו להם מטוסים שייקחו אותם לישראל. הם התקבצו והמתינו בתנאים לא תנאים במחנות פליטים, שנה עד שנתיים בממוצע. השהות במחנות היתה קשה מנשוא, הן מבחינת התנאים הפיזיים והן עקב מעשה ידי-אדם. רבים מבני הקהילה חלו ונספו. הקהילה איבדה כחמישית מבניה ובנותיה – כ-4,500 בני אדם מצאו את מותם במסע לירושלים.

זהו סיפור מסע התלאות האישי שלי מאתיופיה לסודן, נער בן ארבע-עשרה וחצי בתוך קבוצה של כמה עשרות אנשים. יצאנו לדרך לא נודעת כדי להגשים חלום אחד קטן שביטאנו בשיר אֶיְרוּסָלֵם ווֹסֵדֶנֶה גֵטָאוָה מָרֶנֶה" – שאלוהים יחזיר אותנו לירושלים – חלומה של קהילה שלמה לאורך כ-2,500 שנה. הכמיהה לירושלים נמשכה משנת 700 לפני הספירה עד לשנת 1970, כש"אלוקי ישראל הגיענו בשלום לירושלים", אל המדינה היהודית היחידה בעולם.

כיום, צעירים המעוניינים ללמוד את קורות הקהילה האתיופית במחנות הפליטים, מתקשים למצוא מידע מדויק. רבים מהסיפורים טרם סופרו והם נפקדים מהיסטוריה המפוארת שלנו. בספר זה לא נכללו עוד אלפי סיפורים שקהילתנו עברה. אבקש מחברי הקוראים שספר זה יהווה עבורם דוגמה לתיעוד עלייתנו מסודן. עתה תורכם לתעד את סיפור עלייתכם על מנת להנחיל לדורות הבאים את סיפורנו שחלקים ממנו טרם הועלו על הכתב. גיבורים רבים ונועזים נתנו מעצמם למען קהילתנו וקשה היה להגיע לכולם בספר זה.

234 עמודים בכריכה רכה


דברים שנכתבו על הספר ברשת:
אתר הספר
ריאיון עם המחבר (באמהרית)
באתר תפוז

איפה ניתן להשיג: הוצאת אופיר ביכורים ובחנויות המקוונות.